„ NA PAWLACZU” rozmowa z dzieckiem na podstawie wiersza A. Frączek

Dziecko słucha wiersza czytanego przez rodzica:

Na pawlaczu, wczesną wiosną
stosy ciepłych ubrań rosną:
płaszcze,
portki,
golf,
berety,
rękawiczki,
frak,
skarpety,
mufki,
czapki i szaliki,
gruby sweter na guziki,
kamizelka z szarej włóczki
oraz łyżwy młodszej wnuczki.
Stosy w kancik ułożone
i dokładnie odkurzone.
Ład, porządek, czysto wszędzie-
aż do zimy niech tak będzie!

 

Po wysłuchaniu wiersza dziecko odpowiada na pytania np.

- Wymień ubrania, o których jest mowa w wierszu,

- Co robi się z zimowymi ubraniami wiosną?

- Co to jest pawlacz?

Na koniec wyjaśniamy dziecku niezrozumiałe słowa.

 

Pokoloruj części garderoby - karta pracy 

 

Zabawa słuchowa „ O czym mówię?”

Dziecko ma przed sobą: sukienkę, spodnie, kurtkę, sweter.

Rodzic mówi: Chcę założyć su….(sukienkę). Dziecko ma za zadanie odgadnąć nazwę ubrania, potem rolę rodzica przejmuje dziecko. Do tej zabawy można wykorzystać inne przedmioty np. zabawki.

Po zakończeniu można podzielić nazwy przedmiotów na sylaby i przeliczyć je

np. su- kien- ka (3 sylaby). Można do każdej sylaby wykonać jakiś ruch np. klaśnięcie.

Spacer

Podczas ubierania się na spacer zwracamy uwagę na kolejność zakładanych przez dziecko ubrań. Podczas spaceru obserwujemy budzącą się do życia przyrodę, obserwujemy niebo, nasłuchujemy co słychać, próbujemy odgadnąć co lub kto wydaje te odgłosy.

„Berek ogoniasty”- zabawa bieżna z rodzicem. Dziecko ma dodatkowy szaliczek lub apaszkę włożony za pasek kurtki. Zadanie rodzica jest zabrać założony szalik lub apaszkę  podczas zabawy w berka. Gdy dziecko straci ogon rodzic z dzieckiem zamieniają się rolami.