„PTAK CUDAK” – lepienie z masy solnej z użyciem piór i różnorodnych ziarenek

Cele:

 - wyzwalanie pomysłowości w odtwarzaniu kształtu i wyglądu ptaka, wzmacnianie mięśni dłoni, a zwłaszcza palców;

 - rozwijanie zainteresowań ptakami, ich budową, zwyczajami, wyglądem

Przebieg:

1. Rozmowa z dziećmi na temat ptaków. Można posłużyć się np. obserwacją ptaków, oglądaniem ilustracji w książkach  internecie  i pokazać kilka  obrazków popularnych ptaków.  Porozmawiać z dziećmi na temat wyglądu ptaków cech wspólnych np., dziób, pokrycie ciała piórami, skrzydła i jeżeli zainteresowanie tematem będzie widoczne „pociągnąć temat dalej np. różnice: kształt   dzioba,  wielkość, budowa  nóg, rodzaj pożywienia. Dobrze byłoby, żeby dziecko  zapamiętało nazwę kilku ptaków

2. Przygotowanie masy solnej. Można do przygotowania masy zaangażować dziecko.

Masa solna: 1 szklanka mąki, 1 szklanka soli, 0,5 szklanki maki ziemniaczanej, ¾ szklanki wody, można też zrobić bez mąki ziemniaczanej trzeba dodać trochę mniej wody i łyżkę oleju. Masa powinna być gęsta i plastyczna. Jeżeli używamy piórek to masę można zabarwić na wybrany kolor farbą plakatową, a jeżeli nie mamy piórek to proponuję malowanie ptaka po całkowitym wyschnięciu.

 Lepienie ptaka cudaka

 Dzieci czasami mówią, "a ja nie umiem to  trudne". Należy wyjaśnić, że chodzi o ptaka cudaka i im dziwniejszy i śmieszniejszy tym lepiej. Ziarenka pieprzu bądź ziela angielskiego mogą być oczkami, a kolorowe pióra można wetknąć w miejsce  ogona i   skrzydeł.

Jaja, jajka, jajeczka........

Wiele jajek jest w naturze

jajka rybie, jajka kurze,

jajka krągłe i owalne

niejadalne i jadalne,

kolorowe albo białe

wielkie, duże, średnie, małe.

W gniazdach, brzuchach i w kieszeniach,

w sztuce, bajkach, powiedzeniach

Skąd ta popularność jajek?

Stąd , że życie z nich powstaje!

(fragm. książki E. Piotrowskiej „Jajo. Jajka w gnieździe i kosmosie, czyli kogel-mogel dla dociekliwych) 

„Kurze jajka” - opowiastka matematyczna

            Dwie kurki siedziały na grzędzie i tak się przekomarzały u której więcej jajek dzisiaj przybędzie? Wnet się trzecia dołączyła i swoje trzy grosze wtrąciła: „A właśnie, że u mnie będzie ich najwięcej. Nie wierzycie? Poczekajcie, aż zobaczycie”. I tak czas mijał, aż do wieczora. Trzy kurki siedziały, a każda z nich była bardzo skupiona. Wszystkie już zniosły jajka, ale żadna z nich nie wiedziała u której jest ich najwięcej. Wówczas przyszedł gospodarz i wszystkie kurki zeszły z grzędy. Tłoczyły się niesamowicie, bo każda chciała, żeby to u niej znalazła się największa ilość jajeczek. Gospodarz zaczął przeliczać: U pierwszej były trzy jajka, u drugiej cztery, a u trzeciej dwa.

Już było wiadomo, która kurka miała ich najwięcej.

 

  1. Otocz pętelką kurkę, która zniosła najwięcej jajeczek. Powiedz, która zniosła ich najmniej.
  2. Przelicz, ile jajeczek zniosła pierwsza, druga i trzecia kurka. Narysuj odpowiednią ilość kropek pod obrazkiem każdej kurki.
  3. Dorysuj pierwszej i trzeciej kurce tyle jajeczek, żeby miały tyle samo, co druga. Po ile jajeczek ma każda z kurek?

  Karta pracy do zadań - KLIKNIJ TUTAJ